Maraba Tessa - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Tessa Smeets - WaarBenJij.nu Maraba Tessa - Reisverslag uit Damongo, Ghana van Tessa Smeets - WaarBenJij.nu

Maraba Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

18 Januari 2013 | Ghana, Damongo

Maraba Tessa (You are welcome) staat er in het Mustangh huis op een groot zwart bord getekend. Gemaakt door Mirthe en Monique :) Daar was ik ook eerlijk gezegd wel aan toe om thuis te komen. Na een zeer stress volle dag richting Schiphol dan toch eindelijk in een vliegtuig. Op de heenweg kreeg ik een telefoontje dat mijn vlucht om half 8 afgelast was en dat ik omgeboekt was naar een vlucht om 6 uur. Gelukkig was de bagage precies 46.1 kg en ik mocht 2x 23 kg meenemen, dus bedankt pap en mam voor het helpen inpakken! Na het emotionele afscheid bij de douane ging het dan allemaal gebeuren. In het vliegtuig naar Londen zat een ouder echtpaar die ik even bezig heb kunnen houden met mijn plannen in Ghana. Eenmaal in Londen voelde ik me een beetje alleen daar op een drukke, grote luchthaven. Toen ik naar de gate liep en het enorme vliegtuig zag had ik wel zo'n momentje van oke als ik nu instap kan ik ook niet meer terug. In de rij was ik een van de weinige blanke dus voelde me een beetje bekeken. Eenmaal in Accra aangekomen zat Jimah netjes klaar met een bordje om me op te pikken. Dat was allemaal goed geregeld. In het Good Shepherd Home kreeg ik een nette kamer en heb ik me 's avonds heel wat uurtjes weg zitten kletsen met een dame uit Duitsland die al 9x eerder in Ghana was geweest. Van haar kreeg ik heel wat tips en informatie over het land en de mensen. Na een korte nacht was het tijd voor 'de busreis'. De STC bus van Accra richting Tamele heeft er uiteindelijk bijna 14 uur over gedaan. In die bus ontmoette ik een jong meisje die mij een beetje op sleeptouw heeft genomen om mij tijdens de stops uit te leggen wat er allemaal te krijgen was bij de kraampjes en vertelde ze me over haar eigen leven. Ik wil haar zeker nog een keertje op gaan zoeken in Tamale, want zulke verhalen doen wat met je. In Tamele sliep ik in het Catholic Guest house in een single airconditioned room. Haha het was niet het meest hygienische kamertje en vanwege de airco die enorm veel geluid maakte ging het slapen in etappes. Het meest vervelende zou erop zitten dacht ik. Diegene die me op zou komen halen bij het guest house zou er rond 10 uur zijn. Ik was al gewaarschuwd, dus ik was lekker in de tuin gaan zitten met wat boekjes erbij. Maar Ghanesen komen met iedereen even een praatje maken, dus van lezen is niet veel meer gekomen :p. Om 12 uur waren ze er dan. De chauffeur en een politie agent strak in uniform met een groot geweer speciaal voor mijn veiligheid. Na de nodige boodschappen ging het gehobbel en bobbel over de vele slechte wegen weer verder. Na een tijdje begon ik pijn te krijgen aan mijn ogen van het zand dat naar binnen kwam waaien, maar met ramen dicht ging je dood van de hitte. Dus ik was enorm blij toen ik het dan eindelijk zag: het Mustangh huis! Thuis :) Mijn nieuwe kamertje is al ingericht en de koffers zijn uitgepakt. Vandaag heb een een rondleiding gekregen door het ziekenhuis en heb ik iedereen ontmoet. Maandag om 8 uur begint de werkweek. Waarschijnlijk zal ik vaker tripjes gaan maken op motors naar communties die geen gezondheidszorg faciliteiten hebben. Dus morgen staat op het programma: motorrijles. Ook ga ik morgen naar de markt om wat spulletjes te kopen en eten in te slaan. De faciliteiten hier zijn in onze ogen primitief, maar ik vind het geweldig hier en red me zeer zeker ;)
Vanuit een zonnig en zeer warm Ghana, groetjes aan iedereen thuis. Jullie horen snel meer van mij!

Dikke knuffel en foemel xxx Tessa

  • 18 Januari 2013 - 16:47

    Nicole:

    leuk om te lezen tessa!! Veel succes met de motorrijles haha! Enjoy your time there! :)

  • 18 Januari 2013 - 18:21

    Audrey:

    Hey Tessa, leuk om jouw verslag te lezen en fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Hoop nog vele verslagen van je te lezen. Geniet en rij voorzichtig! Het ga je goed! x

  • 18 Januari 2013 - 19:57

    Jan En Josianne:

    Hoi Tessa, fijn om te horen dat je goed bent aangekomen en dat je reis enigszins naar wens is verlopen. Pas goed op jezelf en wij kijken uit naar het volgend reisverslag. Liefs Jan en Josianne

  • 19 Januari 2013 - 09:41

    Jan G:

    Ha Tessa wat leuk um te leeze datse good bis aongekaome. Maak d´r e sjoen periode vaan, rij veurziechtig op de mootor en veer lette heij wel op dunne kammeraod oet Amie!!

  • 19 Januari 2013 - 16:03

    Annie:

    Hoi Tessa,
    Fijn dat je goed bent aangekomen.
    De reis op zich was al een avontuur.
    Geniet van je tijd in Ghana, en we hopen nog veel van die leuke verslagen van je te lezen.
    Liefs van Fred en Annie


  • 19 Januari 2013 - 16:49

    Desiree:

    hi Tessa, klinkt goed je verslag! Geniet van je tijd daar en schrijf gerust vaak over je avonturen...zijn wij ook een beetje in Ghana. Veel groeten uit Leiden, Désirée

  • 19 Januari 2013 - 21:02

    Henk En Anita Mevissen:

    Hallo Tessa,

    In gedachten zijn we een beetje vanuit een koud en guur Nederland met je meegereist naar Ghana. Je bent goed aangekomen en hebt het zo te lezen naar je zin. Fijn. Geniet en leer van je tijd in Damongo en wij blijven je via je verhalen volgen.

    Lieve groet van Henk en Anita

  • 20 Januari 2013 - 00:07

    Mike:

    Echt geweldig tessa! Echt wat voor jouw!
    Heel veel plezier en ben voorzichtig.
    Motorrijles, stoere meid hoor ;p
    Laat de verhalen zeker komen, dan kan ik ook genieten!

    xxx

  • 20 Januari 2013 - 00:07

    Mike:

    Echt geweldig tessa! Echt wat voor jouw!
    Heel veel plezier en ben voorzichtig.
    Motorrijles, stoere meid hoor ;p
    Laat de verhalen zeker komen, dan kan ik ook genieten!

    xxx

  • 21 Januari 2013 - 09:24

    Nicole Mulders:

    Hoi Tessa Leuk om zo mee te lezen over je belevenissen in Ghana. Heel veel plezier en geniet van alle indrukken die je daar op doet. Motorijles, daar begint het al mee, toemaar!! Leuk!
    Ik hoop alleen voor ons, je volgers zeg maar, dat je het langer volhoudt dan Bernice met verslagjes te schrijven, ha ha.
    Succes met je mooie werk daar en geniet! groetjes Nicole


  • 21 Januari 2013 - 13:55

    Patrick Gorissen:

    Hoi Tessa!
    Pat hier...fijn te vernemen dat de reis goed verlopen is!
    Pfff wel warm daar,he..hier is alles wit brrr
    Ik hoop dat je een fijne tijd gaat hebben daar, en ben voorzichtig!
    Ps..kun je mij aub toevoegen!
    Groetjes Pat.

  • 22 Januari 2013 - 20:45

    Josine George Mark En Denise:

    Hoi Tessa

    Leuk om je verslag te lezen.
    Nog veel plezier en doe voorzichtig.
    We zullen je reisverslag blijven lezen.

    Groetjes

  • 23 Januari 2013 - 08:38

    Kim, Bart En Merel:

    Hey Tessa,

    Wat sjiek, je reis is eindelijk begonnen en zo te lezen vermaak je je al goed.
    Geniet van al het moois en alle indrukken!
    We verheugen ons al om je volgende verslag te lezen.
    Liefs uit een wit mestreech

  • 23 Maart 2013 - 11:23

    Buddyzorg Limburg:

    Beste Tessa,
    Hoe is het is in Ghana. Leuk om jouw reisverslag te leven. Ik ga een link op de website van Buddyzorg Limburg zetten, zodat buddy's en anderen jouw verhalen kunnen lezen.
    Heb je nog iets speciaals voor hun, mail me dat en dan zet ik het op de site. Je mag me ook wat foto's sturen als je wilt.
    Veel succes en pezier daar en groeten van Buddyzorg Limburg !!
    Ger

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tessa

Actief sinds 23 Okt. 2012
Verslag gelezen: 1951
Totaal aantal bezoekers 3883

Voorgaande reizen:

14 Januari 2013 - 08 Juli 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: